Podstawy ćwiczeń fortepianowych

Autor: Chuan C. Chang.
Tłumaczenie: Wojciech Ozimiński.

Polska wersja książki w pdf

Spis treści

Przedmowa

Przegląd książki i jej filozofia: co znajduje się w tym podręczniku i dlaczego przedstawione metody ćwiczeń są skuteczne

ROZDZIAŁ PIERWSZY: TECHNIKA FORTEPIANOWA
I. WPROWADZENIE
  • Cel
  • Czym jest technika fortepianowa ?
  • Technika a muzyka
  • Interpretacja, ćwiczenia muzyczne, słuch absolutny
II. PODSTAWOWE PROCEDURY ĆWICZEŃ FORTEPIANOWYCH
  • Procedura ćwiczeń
  • Pozycje palców
  • Wysokość ławki i odległość od fortepianu
  • Rozpoczynanie ćwiczenia utworu: słuchanie i analiza (Dla Elizy)
  • Ćwicz najpierw najtrudniejsze sekcje
  • Skracanie trudnych części: ćwiczenie w segmentach (takt za taktem)
  • Ćwiczenie osobno każdą ręką: zdobywane techniki
  • Zasada ciągłości
  • Atak akordowy
  • Spadek swobodny, ćwiczenie akordów i rozluźnienie
  • Serie równoległe
  • Uczenie się i zapamiętywanie
  • Szybkość, wybór szybkości ćwiczenia
  • Jak się rozluźnić
  • Poprawa po-ćwiczeniowa (PPC)
  • Niebezpieczeństwa powolnej gry – pułapki metody intuicyjnej
  • Znaczenie powolnej gry
  • Palcowanie
  • Dokładne tempo i metronom
  • Słaba lewa ręka; uczenie jednej ręki przy pomocy drugiej
  • Budowanie wytrzymałości, oddychanie
  • Złe nawyki: największy wróg pianisty
  • Prawy pedał
  • Lewy pedał, tembr i tryby wibracji strun
  • Ręce razem: Fantazja-Impromptu Chopina
  • Podsumowanie
III. WYBRANE ZAGADNIENIA ĆWICZEŃ FORTEPIANOWYCH
  • Ton, rytm i staccato
  • Czym jest dobry ton
  • Czym jest rytm (Sonata „Burza” Beethovena)
  • Staccato
  • Metoda cykli (Fantazja – Impromptu Chopina)
  • Tryle Tremola
  • Tryle
  • Tremola (Sonata Patetyczna Beethovena, 1-sza część)
  • Ruchy rąk i ciała, a technika
  • Ruchy rąk
  • Granie płaskimi palcami

Ruchy ciała

  • Granie (szybkich) gam i pasaży (Fantazja – Impromptu Chopina, Sonata Księżycowa Beethovena, 3-cia część)
  • Po co zapamiętywać
  • Kto, co i kiedy może zapamiętywać
  • Zapamiętywanie i podtrzymywanie pamięci
  • Pamięć rąk
  • Rozpoczynanie procesu zapamiętywania
  • Wzmacnianie pamięci
  • Ćwiczenie bez rozgrzewki
  • Powolna gra
  • Taktowanie mentalne
  • Ustanawianie trwałej pamięci
  • Podtrzymywanie pamięci
  • Osoby czytające z nut a osoby grające z pamięci: nauka inwencji Bacha
  • Funkcje pamięci człowieka
  • Prosty sposób na stanie się dobrym pamięciowcem.
  • Podsumowanie
  • Wprowadzenie: Ćwiczenai właściwe, rozgrzewające i warunkujące
  • Ćwiczenia w seriach równoległych dla rozwoju właściwej techniki
  • Jak stosować ćwiczenia w seriach równoległych
  • Gamy, pasaże, ćwiczenia na niezależność palców i ćwiczenia na podnoszenie palców
  • Granie (szerokich) akordów, ćwiczenia na rozciąganie dłoni
  • Ćwiczenie skoków
  • Rozciąganie i inne ćwiczenia
  • Problemy z ćwiczeniami Hanona
  • Ćwiczenie dla uzyskania szybkości
  • Szkicowanie (Sonata nr. 1 Beethovena)
  • Dopracowywanie utworu – eliminacja pomyłek
  • Zimne ręce, choroba, kontuzja, uszkodzenie uszu
  • Czytanie z nut
  • Uczenie się słuchu absolutnego i względnego (śpiewanie z nut)
  • Utrwalanie obrazu i dźwięku swojej gry na kasecie wideo
  • Przygotowanie do wykonań i recitali
  • Przyczyny i kontrola nerwowości
  • Nauczanie
  • Rodzaje nauczycieli
  • Nauczanie najmłodszych
  • Czytanie, zapamiętywanie, teoria
  • Pewne elementy lekcji fortepianu
  • Dlaczego najwięksi pianiści nie potrafią uczyć ?
  • Pianina, fortepiany, instrumenty elektroniczne, zakup i konserwacja
  • Fortepiany, pianina, instrumenty elektroniczne ?
  • Pianina elektroniczne
  • Pianina akustyczne
  • Fortepiany
  • Zakup pianina akustycznego
  • Konserwacja fortepianu
  • Jak rozpocząć naukę gry na fortepianie: od najmłodszych dzieci do zaawansowanych wiekiem dorosłych
  • Czy potrzebujesz nauczyciela ?
  • Książki i keyboardy na początek
  • Początkujący: wiek od 0 do ponad 65
  • Idealna procedura ćwiczeń (nauki Bacha i Inwencja)
  • Nauka reguł
  • Procedura uczenia się nowego utworu (Inwencja Bacha)
  • „Zwyczajne” procedury ćwiczeń i nauczanie Bacha.
  • Bach: największy kompozytor i nauczyciel (15 Inwencji i związane z nimi serie równoległe)
  • Psychologia fortepianu
  • Ogólne podsumowanie całej metody
    IV. MATEMATYCZNA TEORIA GRY NA FORTEPIANIE
  • Dlaczego potrzebujemy teorii matematycznej ?
  • Teoria ruchów palca dla fortepianu
  • Gra szeregowa i równoległa
  • Bariery szybkości
  • Zwiększanie szybkości
  • Termodynamika gry na fortepianie
  • Formuła Mozarta, Beethoven i teoria grup
  • Obliczanie szybkości uczenia się (1000 razy szybciej !)
  • Przyszłościowe tematy badań (w przygotowaniu)
  • Teoria pędu w grze fortepianowej
  • Fizjologia techniki
  • Badania mózgu (granie RO vs RR, etc.)
  • Co powoduje nerwowość ?
  • Przyczyny i środki zaradcze na szum w uszach.
  • Czym jest muzyka ?
  • Jak wcześnie należy zaczynać edukację fortepianową ?
  • Przyszłość fortepianu
  • Przyszłość edukacji
ROZDZIAŁ DRUGI: STROJENIE FORTEPIANU
  • Wprowadzenie
  • Skala chromatyczna i strój temperowany
  • Narzędzia potrzebne do strojenia
  • Przygotowanie
  • Jak zacząć
  • Proces strojenia
  • Strojenie unisonów
  • Drgania współbrzmiące
  • Przeprowadzanie ostatecznego, niewielkiego ruchu
  • Wyrównywanie napięć strun
  • Ustawianie sopranów
  • Ustawianie basów
  • Strojenie harmoniczne
  • Czym jest naciągnięcie ?
  • Precyzja, precyzja, precyzja
  • Procedury strojenie i stroje
  • Strojenie fortepianu względem kamertonu
  • Kirnberger II
  • Strój równo temperowany
  • Drobne naprawy
    (Obróbka młoteczków – kształtowanie i strojenie, wygładzanie kabestanów)
ROZDZIAŁ TRZECI: METODA NAUKOWA, TEORIA UCZENIA SIĘ I MÓZG
  • Wprowadzenie
  • Metoda naukowa
  • Czym jest metoda naukowa
  • Teoria uczenia się (w przygotowaniu)
  • Co powoduje sny i jak je kontorlować
  • Sen o spadaniu
  • Sen o niemożliwości uczeczki
  • Sen o spóźnieniu się na egzamin lub o zgubieniu się
  • Rozwiązanie mojego długiego
  • Kontrolowanie snów
  • Co sny mówią nam o naszych mózgach
  • Jak używać podświadomości
  • Emocje
  • Używanie podświadomości.
Odnośniki
Recenzje książek
  • Generalne konkluzje ze zrecenzowanych książek
Witryny internetowe, książki i kasety video
  • Witryny zawierające darmowe partytury nutowe i inne dobra
  • Instrukcje dla fortepianu (klasyczne), nauczyciele, szkoły
  • Technologia fortepianowa, strojenie, części, producenci
  • Kontuzje spowodowane ćwiczeniem
  • Jazz, akordy, teoria, instrukcje ( muzyka popularna )
  • Partytury nutowe, kasety video, płyty cd, książki, sklepy

 

Polecam

Multimedialne Warszaty Wokalne

Multimedialne Warsztaty Wokalne – zestaw materiałów szkoleniowych na płycie CD. W publikacji zawarto: serię ćwiczeń artykulacyjno-dykcyjnych przystosowujących aparat mowy do poprawnej pracy, a co za tym idzie – pomagających osiągnąć nieskazitelną dykcję; zbiór uwag dotyczących poprawnego oddychania, bardzo istotnego podczas śpiewu i występów publicznych; wiele ćwiczeń wokalnych w zapisie nutowym, opatrzonych odpowiednim komentarzem; kilka rad dotyczących występów; akompaniament karaoke z podświetlanym tekstem na ekranie; akompaniament fortepianowy na płycie CD w 3 wariantach: dla amatorów (również dzieci), dla zaawansowanych i dla profesjonalistów.